Navn:
Sted: Norway

Du finn mæ i kjøleskapet sammen med melk og ost, paprika, sitron og servelat, grønn agurk og rød tomat.

onsdag, januar 17, 2007

Frihet til å velge

Her om dagen satt jeg på trikken sammen med en transvestitt. Det syntes jeg var ganske spennende, og passet på å se snill ut i ansiktet, ikke glo, men ikke bevisst se vekk heller, og oppføre meg som om dette var helt vanlig og ikke minst ekstremt positivt for meg. Som om han la merke til at jeg var der i det hele tatt. Men uansett, jeg tenkte litt på hvor rart det må være å våkne om morgenen og kjenne etter: er jeg mann eller kvinne i dag? Og så gå ut i de klærne som passer magefølelsen best og regne med at vennene og omgangskretsen tilpasser seg og godtar det du velger å være akkurat den dagen. Og med ett ble jeg rett og slett misunnelig! Noen ganger når jeg står opp kan jeg for eksempel føle meg veldig engelsk. Jeg tenker på engelsk, snakker engelsk med meg selv og andre imaginære engelskmenn jeg måtte komme over, og synger engelske sanger inni hodet mitt. Når jeg kommer ut blant folk og åpner munnen for å si noe, vil hver eneste celle i kroppen min bare snakke på engelsk. Men da jeg tror det ville overraske enkelte (kanskje særlig de som veit hvem jeg er) , og jeg dessuten ikke kan være sikker på om alle kan forstå meg, må jeg undertrykke alle instinkter og lyster og si det jeg har å si på norsk. Og det kan jeg fortelle at føles som litt av en nedtur. Fra Dickens-engelsk til trøndersk, fra Westminster Abbey til Frukjerka, fra "I am very much obliged to you" til "káffe veintjle". Det må være som for en transvestitt å måtte bruke pissoar i skjørt.
Andre ganger er jeg svensk, jeg kan ha andre norske dialekter eller også er jeg oftere og oftere spansk, etter hvert som jeg lærer. Hva om jeg, i likhet med min nabo transvestitten kunne hatt friheten til å velge? Norsk, engelsk eller svensk? Og er denne byen som jeg bor i London, Stockholm eller Guanajuato i dag?

Det tycker jag vore muy bien, as a matter of fact.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Akk ja.


Bloggen din har foresten en sånn fin gammeldagsaktig layout. Den har du valgt :) Jeg er missunnelig. Prikker? æsj!

torsdag, 18 januar, 2007  
Anonymous Anonym said...

og den var fra meg...

Er du spansk i dag? Koss går'e m spanske`?

torsdag, 18 januar, 2007  
Anonymous Anonym said...

Artig! Typisk norsk, da, å sitte der på bussen og utståle fordomsfrihet og late som det å sitte ved siden av en transvetitt er den mest dagligdagse ting av alt. Jeg leste et intervju med han svensken som ble helt vansinert av brann og som reiser rundt med foredrag om sitt liv (husker ikke hva han heter), han sa at det var nesten verre å ferdes blant folk i Skandinavia enn andre steder pga at folk gjorde sitt ytterste for å ikke glo og oppføre seg som om han så helt vanlig ut. Australia, der i mot, sa han, var herlig, for der tok folk ham i handa og spurte: What on earth has happened to you, mate? Og så var samtalen i gang.

torsdag, 18 januar, 2007  
Blogger Ingrid said...

Hei Theres Strups! Jeg tenkte at prikkene på bloggen din var veldig deg, lizzm, da jeg var der sist. Så det. Ellers er jeg mer filosof enn spansk for tida. Men det tar seg opp i morgen!

Runepune - jeg drømte om deg i natt. Du var på kunstutstilling og hadde med deg sykkelen din inn. Typisk deg.

torsdag, 18 januar, 2007  
Anonymous Anonym said...

Ha-ha, det var godt det ikke var utstilling på et museum da...

fredag, 19 januar, 2007  
Blogger Therese said...

Ing!

Kan du sende med et bilde av deg selv, valgfritt et sådan.
Lager hjemmeside på www.sju-elleville.piczo.com og vil ha deg inn på vennesida :)

lørdag, 20 januar, 2007  

Legg inn en kommentar

<< Home

Site Meter