Navn:
Sted: Norway

Du finn mæ i kjøleskapet sammen med melk og ost, paprika, sitron og servelat, grønn agurk og rød tomat.

fredag, juni 15, 2007

Røyk

Jeg har alltid hatt lyst til å begynne å røyke. Det ser så innmari godt ut. Jeg har jo prøvd det og veit at det ikke er godt i det hele tatt, jeg hoster og harker, klassisk første trekk-scene. Dessuten blir jeg vettskremt av tanken på innsiden av lungene, og får et behov for å vaske meg på utsida, for å kompensere for dritten på innsida. Men det ser så innmari godt ut. Akkurat når en røyker suger røyken inn, den tilfredsstillende lyden av gloa som spiser seg lenger inn på pinnen, det knitrer så vakkert. Og den fine røykstrålen de puster ut, rett opp, rett ned, rett fram, i ringer, ingen ser så kloke og tenksomme ut som de som blåser ut sigarettrøyk. Av en eller annen grunn får jeg spesielt lyst på røyk når det er kaldt, helt irrasjonelt, man blir vel ikke varmere av å røyke? Og det er jo bare prakk å måtte ut å stå i kulda for å tilfredsstille behovene sine. Men jeg skulle gjerne ha gjort det. En gang kjøpte jeg meg en røykpakke. Sigaretten passa veldig godt mellom fingrene mine, jeg synes vekta og konsistensen er veldig tilfredsstillende. Jeg tente den etter ei stund. Men det smakte ikke godt. Selv om jeg ikke trakk helt ned. Dessuten er det ingen som ser så lite smarte ut når de blåser ut sigarettrøyk som de som ikke trekker røyken helt ned. Det hele var veldig skuffende. Resten av røykpakken ga jeg bort til en uteligger. Det føltes mye bedre, men det stillet ikke røyksuget. Kanskje det er en slags sein oralfase jeg er inne i? Eller alltid har vært inne i og tilsynelatende aldri kommer ut av.. Er det ikke der man vanligvis er i ett-toårsalderen? Jeg har jo aldri vært utsatt for masse passiv røyking så vidt jeg veit. Ingen i familien min røyker, og mamma røykte ikke da hun var gravid med meg. Hvis hun gjorde det, håper jeg i alle fall hun sier fra, så jeg kan få en forklaring på dette merkelige fenomenet. Jeg har lært meg å drikke kaffe, tenkte det kunne kompensere litt på kulhetsfaktoren. Svart kaffe. Yeah. Men det passer jo bare bedre med en sigarett til kaffen enn en sigarett til teen. Fillern.
Jeg kommer ikke til å begynne å røyke. Men jeg kommer alltid til å ha veldig stor respekt for de som greier å slutte. Jeg kommer i alle fall aldri til å greie å slutte med å ville begynne.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jeg kjenner godt til disse tankene.
Jeg så "Coffee and Cigaretts" en gang, og ble paralysert av tanken på at jeg måtte putte en røyk i munn. Det endte med at jeg fikk skaffet meg røyk og lagd meg en stor kopp med svart kaffe (akkurat som Dale Cooper ville likt den).
Jeg satt meg rolig ned på trappen til huset, tente røyken og sippet kaffe. Jeg fikk ro i sjela, som det heter. I motsetning til deg, fant jeg dette gjøremålet tilfredsstillende. Det var noe med det å sitte og røyke som traff meg. Og det smakte ikke så aller værst heller!
Men fåreløpig har ikke dette resultert i mer normalisert eller fast røyking.

lørdag, 16 juni, 2007  
Blogger Ingrid said...

Hei Kai!
Nei...men du har snusen, ikke sant? Snus har aldri fristet meg. Jeg har aldri prøvd det, rett og slett fordi det ikke kunne falle meg inn. Men rent fysisk gir det vel samme tilfredsstillelse som sigaretter? Og så er jo både snus og kaffe black as a night on a moonless night. Akkurat som innsiden av lungene etter røyk. *grøss*
Akk, det er ikke greit.
Jeg savner kubb når sola stikker nesa fram en sjelden gang her. Jeg savner å slå Kai og Marius m/følge ned i støvlene i kubb :D

søndag, 17 juni, 2007  
Blogger Marit said...

Angående røyk, snus og kaffe: Røyk ble plutselig veldig fælt etter at avhengigheten hadde nådd et irriterende høyt nivå. snakker om å være takknemlig for min egen underbevissthet eller noe slikt. hvis du ligner meg, kan du bare holde på med suget etter suget til det naturlig sier stopp. når det gjelder snus skal jeg jammen lære deg at det virkelig kan friste kjære ingrid! kaffe orker jeg ikke kommentere, det er like selvfølgelig som at Cooper er tøffeste mannen

sånn bortsett fra Derrick! jeg har sjekka det ut med smil i ansiktet.

mandag, 18 juni, 2007  
Anonymous Anonym said...

æ bynnt å røyk da æ va 13, va itj æ bra kul da?.. Kjæms aldri t å glømm ein av dæm første gangan æ vart ferska m ein røykpakke. Mamma spurd om æ hadd bynnt å røyk, å æ mumla bære nå t svar.. da sa a høgt å tydeli: DA SKA DU SLUTT Å BYNN!.. hehe.
æ greidd heldivis å slutt å røyk da æ vart gravid. men æ syns d e ganske kjipt å tænk på at æ iløpe mitt 22 år lange liv, har røyka i 7 av dæm.. :/
men røyksuge gir sæ aldri!! æ kan itj sjå fer mæ å ta ein pils utn ein sigg mellom fengran.. (ingen som har tenkt på å start opp "anonyme røkere"?)
ah, vi ska ta oss ein pils på Zanzibar når du kjæm på besøk! (å som d svake menneske æ e, kjæms æ sekkert t å kjøp mæ en pakke Lucky Strike lamme pilsn)
klæm fra gjett kæm!! ;)

onsdag, 20 juni, 2007  
Blogger Ingrid said...

I have NO idea whatsoever who you are, but I will DEFINATELY have a beer with you when I come visit (at Zanzibar:). And we WILL be speaking English, because it IS so much fun. And of COURSE I know who you are, you couldn't fool a child, darling. Or perhaps that is what you do every day. Anywho, I WILL now stop writing, because I DO need some sleep, as you may well have spotted, and I WILL be in touch PRETTY soon.

mandag, 25 juni, 2007  

Legg inn en kommentar

<< Home

Site Meter